måndag 24 mars 2014

Kontrasternas Cuba 7 mars t.o.m 22 mars 2014

Dagen innan Cubaresan börjar.

Resan började den 6:e mars då vi tog flyget från Everöd på torsdagsmorgonen för att landa på Arlanda en timme senare. Där checkade vi sedan in på hotellet som vi skulle övernatta på för att vara på plats på morgonen när flygplanet Novair skulle lyfta från Arlanda till Varadero.

Dag 1 Avresa från Sverige till Havanna
Efter en god hotellfrukost var det så dags att checka ut och bege sig till incheckningen.
Planet lyfte i tid, kl 09,30 och nu var vi äntligen på väg.....

Flygturen tog ca 11 timmar, men det gick mycket lättare än jag trodde att flyga så länge. Utrustade med vars ett par stödstrumpor, film och mat som serverades två ggr under flygturen gick det som en dans. Plötsligt var vi framme i Varadero. Vi landade kl 15,00 på Cubansk tid. På flygplatsen togs vi emot av guide som skulle följa oss till hotellet i Havanna vilket vi skulle stanna på i fyra nätter. Bussturen dit tog ca 2 timmar.

Väl framme checkade vi in på Hotell Havanna Libre. Ett väldigt fint Hotell men med sina charmiga skavanker ...  Cuba är Cuba som guiden sa. Vi bodde på 18:e våningen med en fantastisk utsikt över Havannas moderna stadsdel och havet.

Några timmar senare på kvällen var det dags att äta en gemensam middag på hotellet tillsammans med våra nya reskamrater (37st) som vi skulle tillbringa tiden med under vår första vecka. Det visade sig vara ett mycket härligt gäng. :)

Dag 2 Klassiska Havanna och åktur i amerikanare
Idag fick vi för första gången träffa våra guider som vi skulle ha med oss under den kommande veckans rundresa. Amanda och en kubansk tjej vars namn jag inte kommer ihåg ;) å så busschauffören så klart.
Här är alla tre på bild

Vi började färden till Havanna Club Rum foundation, där vi fick se hur man tillverkar den klassiska kubanska rommen.

Här pressar man sockerrör till "saft"

I baren på romfabriken

Till vänster om Lars köpte vi var sin romdrink, mums ...

Nu går vi vidare ....
Så här färgranna hus gick vi förbi på väg till stadsmuseet.

I Havannas gamla stadsdel finns det många vackra torg och byggnader som vi besökte. Plaza de Arma, Plaza Vieja, Plaza San Fransisco och Plaza de Catedral.
Det äldsta torget är Plaza de Armas där den före detta generalkaptenens palats ligger. (Numera stadsmuseum) Här fick man en inblick i Havannas historia. Kubansk konst och rum med sina ursprungliga koloniala dekoration.
Nu blev jag vilse på vad detta är .....

Plaza Vieja var förr i tiden ett torg för bland annat avrättningar, tjurfäktningar och stora fester. Här satt Havannas rikaste medborgare på sina balkonger och tittade på spektaklet.
Plaza Vieja

Plaza San Fransisco var kommersiellt centrum under kolonialtiden. Den vackra gamla kyrkan Basilica Menor pryder detta torg och används idag som en konsertsal.
Plaza San Fransisco

Plaza de Catedral har fått sitt namn efter den katedral som byggdes på detta torg 1727.

Plaza de Catedral
Så var det äntligen dags för en åktur i gamla amerikanska bilar. Vi åkte längs Paseo del Prado, gatan som skiljer det gamla Havanna från det moderna.

Vi hann också med att besöka Hemingways favoritbar La Bodeguita del Medio där vi tog en mojjito !!!!

Kanske inte allt hände i exakt denna ordningen, man glömmer fort märker jag men .......

Vi kom även till en affär Bodega La Caridad dit Cubanerna går för att handla sina ransoneringsvaror de kan köpa för en liten summa. Ris, tvål, tandkräm etc. Där fanns en bok i vilken man antecknade vad som handlats så att man endast kunde få ut den ranson man blivit tilldelat för månaden.
Så här såg det ut i affären. Detta var vad som fanns på hyllorna.

På kvällen åt vi sedan en gemensam middag med "gänget" på restaurang Tocorororestaurangen.

Därefter åkte vi för att titta på Nine á Clock ceremonin vid La Cabana-fästningen. Här skjuter man varje kväll kl 21,00 ett kanonskott till minne av ..... och så var dag 2 förbi.