torsdag 27 mars 2014

Cuba fortsättning .....

Jag var rädd att jag skulle sabotera det jag redan skrivit om jag gick in och redigerade i samma dokument så nu fortsätter jag här istället på....

Dag 3 Tobaksplantager och Vinalesdalen
Frukost på vårt hotell Habana Libre

Idag åker vi till Pinar del Rio, en provins i västra Cuba som är känd för sina tobaksplantager och för sin tillverkning av landets bästa cigarrer. Här besökte vi Vinalesdalen som finns med på Unescos världsarvlista. Dalen är mycket vacker med rik flora och fauna. Besökte även denna underbart vackra grotta med sitt underjordiska vatten där vi åkte båt och tittade på de stenformationer som vuxit fram. Enligt sägnen har den som besöker grottan chansen att få evig lycka !



På väg in till grottans ingång


På väg ut ur grottan med båt

Utanför utgången av grottan


Middag vid det finmålade berget och naturligtvis underhållning till maten samt världens godaste Pina Colada med rom.

 
Nu åker vi vidare för att besöka ett privat tobaksplantage.




Kaffeplanta


Här hänger tobaksbladen för att torka.

Tre generationer

 
Denna familj har ingen elektricitet i sitt hem. Vi fick gå igenom hemmet. Det var cementgolv, sängar vitmålade brädor på väggarna. Maten lagades över öppen eld. 90 % av det man tjänar skall staten ha, resten får man behålla. 
 
På kvällen var det dag för Tropikana Show. Man satt utomhus  med tre scener framför sig dessutom ovanpå varandra dvs sex scener. Så fick man en flaska rom per fyra att dela på.






Det blev inte världens bästa bilder men lite ser man kanske ....
De här damerna delade ut cigarrer som man skulle bolma på under föreställningen.

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad trevligt att läsa om resan! Ni verkar ha upplevt massor! Jag fortsätter läsa så jag får veta mer om äventyret. Kram, Eva